Rekordmånga studenter och företag knöt kontakter på nätverksmingel

Studenter minglar med företag
Under Campus Vänner och Helsingborgs stads nätverksmingel deltog studenter från Campus Helsingborgs olika kandidatprogram.

Igår samlades 250 studenter från Campus Helsingborg, Lunds universitet och Yrkeshögskolan tillsammans med 50 företag från olika branscher för att knyta värdefulla kontakter. Nätverksminglet, som arrangeras av Helsingborgs stad och Campus Vänner två gånger om året, syftar till att främja samarbetet mellan näringslivet och framtidens talanger.

Bland deltagarna fanns Livia Sjöström och Jennifer Zaar, två studenter på Service Management-programmet vid Campus Helsingborg, som deltog för första gången. De såg stora fördelar med att vara med på minglet:
– Det här var ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter, få inspiration till examensarbetet och utforska möjliga karriärvägar. Vi har redan lagt till flera nya kontakter på LinkedIn och ser fram emot framtida möjligheter! Vi vill gärna jobba i Helsingborg efter utbildningen, säger de.

Två kvinnor inomhus
Jennifer och Livia studerar service management på Campus Helsingborg.

Under minglet fick studenter och företag mingla tillsammans under två timmar och bjöds samtidigt på frukost. Just vikten av att mötas och skaffa sig informella kontakter för att få jobb är något som Maja Lemner, verksamhetsledare på Campus Vänner, betonar:
– Cirka 70 procent av alla jobb kommer genom informella kontakter. Det är fantastiskt att se att fler och fler inser vikten av att nätverka.

Tony Petäja och Eva Gillborg från Veidekke Sverige AB var ett av företagen på plats för att möta studenterna. De lyfte fram nätverksträffens värde för deras framtida rekrytering:
– Det här är ett värdefullt sätt för oss att möta framtidens talanger. Vi får insikter om studenternas intressen och idéer, och det är en viktig del i vår rekrytering. Vi är mycket nöjda och hoppas att fler studenter kontaktar oss!

Wilma Johansson, näringslivsutvecklare i Helsingborgs stad, understryker nätverksminglets långsiktiga mål:
– Målet är att skapa fler kontaktytor mellan studenter och företag. Många studenter är inte medvetna om de möjligheter som finns lokalt. Dessa möten kan öppna dörrar till praktik, examensarbeten och jobb.