Forskningsämnen
Campus Helsingborgs forskningsprofil är på samma gång bred och specialiserad. Å ena sidan är det hem för forskning inom traditionella och omfattande ämnesområden - såsom socialt arbete och teknik. Å andra sidan utvecklas här forskning inom nya, framväxande akademiska områden - såsom tjänstevetenskap, modevetenskap och strategisk kommunikation.
På Campus Helsingborg finns ett antal institutioner och avdelningar verksamma som bedriver forskning inom sitt specifika akademiska ämne. Inom några av dessa ämnen finns också forskarutbildning. Länkarna nedan går till Lunds universitets forskningsportal där du kan få reda på mer om varje forskningsområde, se publikationer och forskare.
Modevetenskap
Modevetenskapen bedriver forskning om mode, kläder och textilier i både samtiden och historien. Mode som paraplybegrepp rymmer perspektiv på mode som kulturellt fenomen, social praktik, estetiskt uttryck och teknik. Modevetenskapen närmar sig mode ur samtliga dessa perspektiv och har tvärvetenskaplig karaktär, men är djupt förankrad i en humanistisk kunskapstradition. Särskild vikt läggs vid modets materialitet samt relationen mellan mode och hållbarhet.
Strategisk kommunikation
Dagens informationsutbud är större än någonsin. Organisationer och företag slåss om uppmärksamheten, och medielandskapet har förändrats radikalt. I takt med denna utveckling har det blivit allt viktigare med strategisk kommunikation. Den genomsyrar vårt samhälle – både politiskt, ekonomiskt och kulturellt. Forskningen fokuserar främst på kriskommunikation, förändringskommunikation, professionsforskning om kommunikatörer och image- och varumärkesforskning.
Tjänstevetenskap
Forskningen inom tjänstevetenskap tar sin utgångspunkt i aktuella samhällsproblem där tjänstesektorn är i fokus. Den problematiserar, ifrågasätter, bidrar med nya perspektiv och visar på hållbara vägar framåt för tjänstesamhället. Forskningen är indelad i fem teman: ”Hållbarhet, resurser & tjänster”, ”Management, organisering & arbete”, ”Turism, plats & mobilitet”, ”Konsumtion, marknadsföring & detaljhandel” och ”Kultur & kreativa näringar”.
Förpackningslogistik
Forskningen handlar om att förstå och bidra till utvecklingen av processer inom förpackningsdesign och förpackningslogistik. Avdelningen är en del av stora tvärvetenskapliga forskningssatsningar inom områden som citylogistik, godstransporter, detaljhandel och e-handel. Vi samarbetar med forskare från många andra områden, till exempel företagsekonomi, service management, logistik, kulturgeografi, innovationsteknik och design.
Socialt arbete
Forskningen vid Socialhögskolan spänner över ett brett samhällsvetenskapligt område. I fokus finns frågor som rör sociala problem, dess definitioner, uppkomst, orsaker och lösningar; om villkor och levnadsförhållanden för utsatta grupper och individer och om samhällets interventioner för individers och gruppers levnadsförhållanden.