Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studentinformation

Här samlas praktisk information för dig som studerar på Campus Helsingborg.

Jag vill läsa om:

Studentkonto

Som student vid Lunds universitet tilldelas du ett studentkonto som består av användarnamn och lösenord. Studentkontot ger dig tillgång till bland annat e-post, fillager, passerkort, flera datorsalar och bibliotekets nättjänster.

Studentkontot skapas när du blir registrerad som antagen vid Lunds universitet, detta sker några dagar efter det att du fått andra antagningsbeskedet. När kontot är skapat skickas e-post om hur studentkontot aktiveras till den e-postadress som du registrerade när du gjorde din ansökan till Lunds universitet.

Mer information om studentkonto (lu.se)

LU-kortet - Passerkort

Du som är student vid Lunds universitet behöver ett personligt passerkort, LU-kortet. Det kostar inget att få kortet och det går snabbt att skaffa det.

LU-kortet har flera funktioner:

  • ID-kort inom Lunds universitet
  • Passerkort till alla lokaler du behöver i utbildningen
  • Lånekort för universitetets alla bibliotek

Fotografering för LU-kortet sker i rum C146. De flesta studenter schemaläggas för fotografering till passerkortet i samband med terminsstarten.

Övrig tid under terminen kan du skaffa ditt passerkort, eller skaffa nytt om du förlorat det gamla, på följande tider i rum C146: måndag-torsdag: kl. 10-11.

På kvällar (efter 16.30) och helger måste studenter kunna uppvisa LU-kort för att få vistas i lokalerna. 

Kod till ditt nya kort

Du får en PIN-kod till ditt nya kort via e-post, samma dag eller dagen efter att du fått kortet. Kortet börjar fungera dagen efter att du tagit emot den. Första gången kan det behövas två försök för servern att hitta dig som är ny användare.

Glömt koden?

Logga då in på LU-kortets webbplats där du kan hitta din kod.

Mer om LU-kortet.

Kopiering och utskrifter

Skrivare/kopiator finns på våningsplan C2-C5 samt på C7. På plan C2 är de placerade i biblioteket samt i skrivarrummet i södra delen av C2, på övriga våningsplan finns de direkt innanför dörren från norra trapphuset.

För att kunna skriva ut eller kopiera behöver du skapa ett PaperCut-konto alternativt köpa värdebevis.

Informationen om PaperCut och hur du skapar ett konto och kopplar detta mot Lunds universitets utskrifts- och kopieringstjänst finns på www.print.lu.se/papercut.

För de allra flesta skrivarna gäller Pull-print-metoden. Det innebär att utskrifterna först skickas till en server. Därefter går användaren till önskad skrivare och begär ut utskriften.

Grupprum

För alla grupprum som är tillgängliga på Campus Helsingborg är det ”först till kvarn” som gäller för studenter. Personal bokar inte grupprummen för undervisning samma dag som de ska användas. Det innebär att om rummet är obokat på morgonen så är det tillgängligt för studenter under hela dagen. Scanna QR koden utanför för att se om rummet är bokat av personal. Som student kan du tyvärr inte boka ett grupprum på förhand. 

Hitta tillgängliga grupprum på Campus Helsingborg via TimeEdit

Har du frågor om grupprummen?

Kontakta Lokalbokningen:
Tel. 042-35 65 19
Epost: lokalbokning [at] ch [dot] lu [dot] se (lokalbokning[at]ch[dot]lu[dot]se) 

 

IT-support

LU ServiceDesk erbjuder support mellan kl. 08.00-17.00 helgfri måndag till fredag. Ärenden tas emot via självbetjäningsportalen support.lu.se, telefon och e-post. Det finns ingen walk-in-desk att tillgå.

Kontaktinformation LU ServiceDesk

Självbetjäningsportal: support.lu.se

Tel. 046-222 90 00

E-post: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)