PODD: Vad blir Helsingborgs nya identitet?

Kollage över stadsbild. Foto.
Illustration: Arkitekterna Krook & Tjäder

Området södra Helsingborg kommer att förvandlas när hamnen flyttar och ett helt nytt område ska byggas och stå klart 2050. Det var temat för ett extra HBG live som hölls i april i Helsingborg inför rekordpublik. Ta del av samtalet i podden HBG Live.

I detta avsnitt av podden fördjupar vi oss i den fortsatta utvecklingen av södra Helsingborg. Temat är fortsatt den stora förändringen som förväntas när hamnen flyttar och ett helt nytt område börjar ta form, planerat att stå färdigt 2050. Hur ska invånarna trivas och hur kan de som styr och sköter staden se till att projektet bli en succé?

I detta avsnitt av podden ska vi lyssna på en exklusiv intervju med Anna Möller, stadsbyggnadsdirektör i Helsingborg där hon också svarar på några av de frågor som publiken ställde under livesamtalet.

Bakom podcasten står Campus Helsingborg, Lunds universitet i samarbete med Helsingborgs Dagblad.

Lyssna på avsnittet:

HBG Live: Vad blir Helsingborgs nya identitet?

Tre personer står på scen. Foto
Bart Steijaert, VD för Helsingborgs hamn, Elisabeth Högdahl, forskare på institutionen för tjänstevetenskap på Lunds universitet och Anna Möller, stadsbyggnadsdirektör i Helsingborg