Campus Helsingborg nysatsar på innovation och samverkan

Flygfoto av hela Campus Helsingborg. Foto.

Pionjärskap och ständig utveckling. Det är ett eget prioriterat område i Campus Helsingborgs strategiska plan som börjar gälla från och med i år. – Vi följer LU:s plan men har bytt ut området som gäller de stora forskningsanläggningarna mot ett område som är prioriterat för oss, säger Charlotta Johnsson

Hon har varit rektor i snart två år och arbetar för att komma tillbaka till det som var tänkt från början med filialen i Helsingborg som invigdes för drygt tjugo år sedan.

– Vi skulle vara en liten innovativ del av det stora universitetet i Lund, men så går tiden och man kommer in i en vardagslunk. Nu vill vi tillbaka till det innovativa och åter­­igen bli en föryngringsyta, säger hon.

Testar nytt

Charlotta Johnsson menar att förutsättningarna är goda. Campus Helsingborg har en positiv historik av att jobba framtids­inriktat och har testat nya saker i ett tidigt skede. Här finns till exempel en media- och poddstudio och i somras arrangerade man en utåtriktad forskningsfestival.

– Vi har också varit tidiga med tvärvetenskapliga utbildningsprogram och vill jobba vidare i den riktningen och skapa möjlig­heter för nya testbäddar.

En utredning om logistik och handel färdigställs just nu med förslag för de näringar som Helsingborgs stad är starka inom. Mycket i den vägen finns redan på Campus‚ men kan komma att paketeras och synliggöras på nya sätt.

– Vi vill få både forskning, utbildning och näringslivet här att blomstra ännu mer, säger Charlotta Johnsson, som är glad över det forum där representanter från staden och universitetet möts för att diskutera sådant som behöver avhandlas mellan industri och akademi.

Utvecklat näringsliv ett plus

Helsingborgs stad ser helst att studenterna stannar kvar i kommunen när de är färdigutbildade.

– Vi är ju inte en kommunal högskola utan tänker nationellt och internationellt. Utbildning och forskning håller toppklass och rekrytering sker från hela landet.

Charlotta Johnsson poängterar att näringsliv och akademi kan stötta varandra. Ett väl utvecklat näringsliv är attraktivt efter studierna och utbildning av hög kvalitet är attraktivt för företagen här.

Till nyheterna på Campus hör bland annat en forskningshubb, Centrum för innovation i offentlig sektor, som bland andra Marcus Knutagård, docent i socialt arbete, arbetar med. Han har det tvärvetenskapliga forskningscentrumet CIRCLE i ryggen.

Involvera invånarna

– Vi kommer att arbeta med sånt som förbättrar folks leverne med Helsingborg som ett levande case. Och här ska det även rymmas kortare utbildningar inom ramen för det livslånga lärandet, säger Marcus Knutagård, som har lång erfarenhet av sociala projekt, till exempel ”Bostad först” vid Socialhögskolan i Lund.

Projekt som han planerar för bygger vidare på de utmaningar som tidigare projekt identifierat. Det är bland annat hur man ska komma till rätta med den ofrivilliga ensamheten samt hur man ska få invånarna i Helsingborg att involveras i hur staden ska kunna gå från socialtjänst till sociala tjänster. Marcus Knutagård hoppas att Helsingborgs stad ska ansluta sig till det temat och har tillsammans med CIRCLE via Kompetens­portalen ansökt om ett engagemang från deras sida.