Hållbart mode med Alice Bah Kuhnke

Kvinna som talar. Foto
Alice Bah Kuhnke är expert inom hållbart mode och har varit delaktig i arbetet med att ta fram textilstrategin i Europaparlamentet. Foto: Julia Luttrup

Den 8:e maj besökte Alice Bah Kuhnke Lunds universitets Campus i Helsingborg för att berätta om Hållbart mode och EU:s strategi för hållbara och cirkulära textilier. Under eftermiddagen träffade hon studenter från kandidatprogrammet i Modevetenskap.

Under föreläsningen berättade Alice Bah Kuhnke om sitt nuvarande arbete som EU-parlamentariker (MP) men också om sina erfarenheter genom tidigare uppdrag som Generalsekreterare för Fairtrade Sverige och gav exempel och inblickar från baksidorna med dagens modeindustri.

Hon berättade om EU:s strategi för hållbara och cirkulära textilier som hon varit med och tagit fram och  som handlar om att skapa en grönare och mer konkurrenskraftig textilsektor. Bland annat berättade hon om två nya direktiv om avfall och greenwashing som sätter press på att företag måste ta ansvar för de textiler som slängs och att de måste kunna backa upp sina miljöpåståenden.

-Ni är med och skriver historia! Framtiden är er, fortsätt inspirera och fördjupa er i ämnet, sa Alice Bah Kuhnke som avslutande uppmaning till studenterna.

I publiken satt både studenter, forskare och personal från Lunds universitet som i slutet av föreläsningen ställde frågor. Alice Bah Kuhnke berättade också om de möjligheter som finns med att arbeta med EU parlamentet, exempelvis genom praktik.

En grupp kvinnor. Foto
Föreläsningen arrangerades av Europa Direkt, Energi- och klimatrådgivarna och Avdelningen för modevetenskap vid Lunds universitet. Foto: Julia Luttrup