Ökat intresse för att börja studera i höst

Studenter går uppför trappa. Foto
Drygt 8800 ansökningar har kommit in till program med start hösten 2024.

Intresset för att studera på Lunds universitet fortsätter att vara stark, det gäller även för utbildningarna som ges på Campus Helsingborg. Antalet sökande till något av programmen på Campus Helsingborg med start hösten 2024 har ökat med 10,4 % från förra året.

När möjligheten att söka till en universitetsutbildning stängde den 15 april hade 8782 personer sökt till något av programmen på Campus Helsingborg. Motsvarande siffra föregående år var 7952 vilket innebär att söktrycket ökat sedan förra året. Denna utveckling syns även i landet som helhet. I en rapport från UHR meddelas att ökningen inte är oväntad utan delvis beror på den försämrade arbetsmarknaden.

Glädjande för utbildningarna på Campus Helsingborg är även att fler personer har valt ett program här som sitt förstahandsval, en ökning med 14,7 % sedan förra året.

De program som ökat mest sedan föregående år är inom ämnet strategisk kommunikation och ämnet service management som ökat med totalt antal sökande med 30% respektive 19%. Flest totalt antal sökande hade socionomprogrammet med 1615 sökande.

– Vi är glada för alla som har sökt hit och ser det som ett kvitto på att våra utbildningar fortsätter vara aktuella och relevanta. Vi ser fram emot att välkomna alla nya studenter i höst, säger Charlotta Johnsson, rektor på Campus Helsingborg.

Antagningsbeskedet skickas ut den 11 juli och för att behålla sin plats behöver man tacka ja senast 19 juli.

Antal sökande 2024 uppdelat efter program:

Strategisk kommunikation 609
Strategisk kommunikation och digitala medier 601