Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Låt framtidens kommunikatörer stärka er strategi

Studenter sitter med dator. Foto
Den här typen av projekt ger dig, som driver företag, möjligheten att få en utomstående och objektiv part att genomlysa och ge förslag på kommunikationsstrategier. Foto: Johan Persson

Vill ditt företag eller organisation växla upp ert kommunikationsarbete? Gör som Framtidslabbet 2.0, Lund Storkriket, Gymnastikföreningen Ling och Helsingborg stad – ta stöd av våra studenter från Institutionen för kommunikation på Campus Helsingborg.

90 kommunikationsstudenter söker verkliga “case” att studera och undersöka i vårens kurs “Kommunikationsdesign i digitala landskap”. För studenterna är det både värdefullt och utvecklande att arbeta med en faktisk organisation, och ger dem möjlighet att redan tidigt i utbildningen få konkretisera sin kunskap och omvandla teori till praktik. 

– Den här typen av projektet ger dig, som driver företag, möjligheten att få en utomstående och objektiv part att genomlysa och ge förslag på kommunikationsstrategier för sociala medieplattformar och er visuella identitet, säger Marie Ledendal, program- och kursansvarig vid Institutionen för kommunikation, Campus Helsingborg, Lunds universitet.

Genom åren har samarbeten skett med allt ifrån produktionsföretag inom såväl nöjesbranschen som industrin, till företag som tillhandahåller tjänster, kunskapscenter, institutioner, till NGO:s och organisationer som t.ex. arbetar med integrationsfrågor.

– De företag och organisationer som har haft samarbete med studenter är väldigt nöjda och tacksamma över studentsamarbetet. Vi ser gärna en bredd i organisationerna som vi samverkar med, då bredden berikar och är något som studenterna uppskattar, säger Ilkin Mehrabov, kursansvarig på kursen ”Kommunikationsdesign i digitala landskap” tillsammans med Marie Ledendal.

Praktisk information

Kursen löper under vårterminen (24 mars-5 juni) och består av fyra olika uppgifter, inom vilken studenterna arbetar med ett grupprojekt i samverkan med en organisation under kursens senare del (14 maj-5 juni). Studenterna som läser kursen går sin andra termin på något av våra två program; Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation eller Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier.

Under kursen arbetar studenterna med att analysera bland annat målgrupp och omvärldsfaktorer och att utveckla färdigheter i olika webbpublicerings- och designverktyg. Kursen inkluderar ett projektarbete där studenterna ska, på uppdrag av en organisation, utveckla en kommunikationsplan och skapa digitala och/eller fysiska kommunikationsmaterial.

Vad innebär detta för ditt företag eller din organisation?

Ni får studenter som genomlyser ert kommunikationsarbete och ger förslag på olika åtgärder och aktiviteter. Studenterna kan exempelvis ta fram: 

  • En övergripande kommunikationsstrategi
  • Social mediestrategi för er organisation
  • Förslag på en ny visuell identitet (en brand book)
  • Exempel på sociala medieinlägg eller förslag på en ny/omarbetad hemsida
  • En kommunikationsstrategi och produktion för en specifik kampanj/event.

Så går det till:

  • Anmäl intresse att delta via kontaktuppgifterna nedan. 
  • Vi informerar studenterna om ert uppdrag och meddelar er vilken studentgrupp som valt att arbeta med er organisation.
  • Ni tar fram en kortare brief, där ni klargör vad ni önskar få hjälp med. Det kan vara bra att kunna rama in vad det är ni vill ha hjälp med. Om ni önskar hjälper vi till med att tydliggöra briefen.
  • Avsätt tid för att träffa (online eller fysiskt) studenterna minst 3 gånger under kursens gång: en första gång under v.14-15 för att informera om er organisation och vad ni vill att studenterna ska fokusera på; under kursens sista del (14 maj-5 juni) när studenterna arbetar på projektarbetet, samt kursens sista vecka (v.23) där studenterna presenterar resultatet av projektet för er. Det är bra att även kunna vara tillgänglig för frågor från studenterna för eventuella förtydliganden av information om er organisation under projektets gång.

Låter detta intressant?

Hör av er till oss på ilkin [dot] mehrabov [at] iko [dot] lu [dot] se (ilkin[dot]mehrabov[at]iko[dot]lu[dot]se) och marie [dot] ledendal [at] iko [dot] lu [dot] se (marie[dot]ledendal[at]iko[dot]lu[dot]se) så berättar vi mer! Kontakta oss senast måndagen 3 mars. Vi ser fram emot att höra av er! 

Marie Ledendal, Programansvarig för Kandidatprogrammen i Strategisk kommunikation Campus Helsingborg, Institutionen för kommunikation, Lunds universitet.
Ilkin Mehrabov, Kursansvarig för kursen Kommunikationsdesign i digitala landskap, Campus Helsingborg, Institutionen för kommunikation, Lunds universitet.