PODD: Krig – den brutala kränkningen av mänskliga rättigheter

Tre personer i panelsamtal. Foto
Jon Pettersson, verksamhetsledare Franz Wagnersällskapet, Lena Hansson kommunikatör på biståndsorganisationen Diakonia, samt Lena Halldenius, professor i mänskliga rättigheter vid Lunds Universitet.

Krig är en brutal kränkning av mänskliga rättigheter. Oavsett var i världen det är krig så är det civilbefolkningen som drabbas värst, inte bara av kulor och explosioner utan i form av en raserad infrastruktur, brist på mat och vatten och övergrepp för att nämna några.

I det här tredje och avslutande avsnittet från HBG Live om Mänskliga rättigheter hör du andra halvan av själva panelsamtalet.

Med på scen är Lena Halldenius, professor i mänskliga rättigheter vid Lunds Universitet, Jon Pettersson, verksamhetsledare Franz Wagnersällskapet, samt Lena Hansson kommunikatör på biståndsorganisationen Diakonia, som vid inspelningen nyss var hemkommen från Gaza, där hon tagit med sig många erfarenheter kring ämnet. Moderator för samtalet är Heidi Avellan, politisk chefredaktör på HD och Sydsvenskan.

HBG Live görs i ett samarbete mellan Campus Helsingborg, Lunds universitet och Helsingborgs Dagblad.

Lyssna här: