”Det är enkelt att knyta kontakter som kan vara användbara i framtiden”

Porträtt av ljushårig tjej. Foto.

Alva läser sitt sista år modevetenskap och blickar nu fram mot examen i juni. Genom att engagera sig i studentförening och projekt under studietiden har hon fått erfarenheter att ta med sig ut i arbetslivet.

Hur kom det sig att du började läsa modevetenskap och vad vill du göra efter?

Jag ville fördjupa mig inom mitt redan valda yrke, journalist, och ville ha mer kunskap om ämnet. Jag tyckte också att programmet verkade vara roligt. Efter examen i sommar hoppas jag att få jobba som modejournalist eller kommunikatör inom kultursektorn, kanske på ett museum.

Har du något tips om hur man kan tänka inför sitt val?

Ett tips för dem som har svårt att bestämma sig är välja något som du tycker är roligt och intressant, du kommer att lägga många år på både utbildning och arbetsliv - Livet är för kort och för långt för att ha tråkigt! Modevetenskap passar alla som är kulturintresserade. Ämnet kan verka ytligt men det går på djupet om varför vi klär oss som vi gör och inte bara tillfälliga trender.

Vad har varit det roligaste hittills?

Det senaste året har jag varit på både utbytesstudier och haft verksamhetsförlagd utbildning. Då får man passa på att se hur ett yrke fungerar i praktiken. Alla i klassen har varit på så olika företag och organisationer och det har varit kul att ta del av allas erfarenheter, det visar också på bredden på vårt program.

Vad har varit den största utmaningen för dig?

När det har varit svårt att plugga har jag uppskattat att kunna prata om det och att kunna få stöd, både av andra studenter och av universitetet. Universitetsstudierna skiljer sig främst från gymnasiet på så sätt att man behöver ta eget ansvar och ha disciplin. Genom att studera tillsammans med andra blir det lättare och man kan peppa varandra. Det är också viktigt att klappa sig själv på axeln när något gått bra.

Hur är det att plugga på Campus Helsingborg?

På Campus Helsingborg är stämningen familjär. För mig har det inneburit att jag har kunnat ta plats och fått möjlighet att delta i roliga uppdrag och projekt på universitetet. Exempelvis har jag varit ordförande för Modevetenskapliga studierådet och hållit i panelsamtal under en forskningsfestival. Det är enkelt att knyta kontakter som kan vara användbara i framtiden. Den bästa pluggplatsen enligt mig är biblioteket eftersom jag behöver ha det tyst omkring mig och inte själv prata med andra.

Hur får man ut det bästa av sitt studentliv?

Ta vara på din kreativitet och passa på att delta i studentföreningar där du får lov att bidra med idéer som kan utveckla din utbildning och tid som student. Att ta initiativ under studietiden istället för att vara passiv gör dig mer förberedd inför vad som händer efter utbildningen.