"Vissa kanske tappar hakan när de hör mig säga det..."

Tjej sittandes på takterrass med olivträd bakom sig. Foto.

Evelina har läst två år av kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och berättar här om livet som student, hur det är att pendla till Helsingborg och hur engagemang i studentkåren kan utveckla färdigheter som kan vara nyttiga att ha med sig efter studierna.

Vad är det bästa med att vara student?

Som student har du en unik frihet och flexibilitet i din vardag, det är sällan dagarna ser likadana ut. Du styr din tid efter vad som passar här och nu och det finns liksom inga ramar som säger det ena eller andra. Dessutom är studentlivet fyllt av möten med nya människor, vilket bidrar till en väldigt rolig och minnesvärd tid.

Hur gör du för att  koppla av när du behöver ta en paus från studierna?

Jag älskar promenader ute i naturen, antingen i skogen eller vid ett lummigt grönområde. När du hittar mig där vet du att jag mår bra. Det är nått speciellt med att vara ute i frisk luft för att få rensa tankarna och återfå energi.

Var bor du?

Jag bor i Lund och flyttade hit efter att ha bott utanför Malmö under första året på utbildningen. Även om jag tycker att Helsingborg är en trevlig stad, trivs jag bättre med att bo i Lund där jag har nära till vänner och familj. För mig fungerar Helsingborg som en plats för studier och utflykter, medan Lund känns mer som hemma.

Hur funkar det med pendlingen?

Jämför med tidigare, känns det knappt som att jag pendlar! Vissa kanske tappar hakan när de hör mig säga det men jag har pendlat dagligen sedan gymnasiet och är van vid det. Mycket är en inställningsfråga. Jag har själv valt var jag studerar och i detta fall även var jag bor. För mig är pendlingen inte så farlig. Jag uppskattar att få en liten stund att andas på vägen hem där jag antingen kan sitta själv, snacka med vänner eller ibland få undan lite plugg.

Vad är utmärkande med att plugga på Campus Helsingborg?

Det är lätt att lära känna personer från andra program. I och med att vi alla rör oss i samma korridorer stöter man ofta på varandra och jag tycker att är en allmänt go stämning inne på campus. Studentföreningarna gör också samarbeten vilket ger möjlighet att träffas även utanför plugget.

Vad är det mest minnesvärda evenemanget du har varit på som student i Helsingborg?

Svårt att svara på! Jag får nog säga den första utekvällen jag hade i Helsingborg, knappt en månad in på första terminen. Det var studentföreningarna som anordnade den på en klubb i stan och det var första gången jag verkligen kände den familjära stämningen jag hört om. Det var folk från alla utbildningar på campus och många jag inte kände än, men ändå var det en gemenskap.

Har du engagerat dig i några projekt eller aktiviteter under din studietid?

Jajamän! Jag har engagerat mig i olika projekt genom studentkåren både i Helsingborg och i Lund, vilket har varit fantastiskt roligt och lärorikt. Mitt första projekt var som eventkoordinator för Novischeriet 2022, och trots att det var mitt första projekt är jag väldigt nöjd med resultatet. Jag har lärt mig mycket längs vägen och skulle såklart göra vissa saker annorlunda, men ändå behålla mycket, om jag fick chansen att göra om det.

Vad tar du med dig för erfarenheter från att engagera dig?

Det senaste projektet jag var involverad i var planeringen av Samhällsvetarkårens årliga bal. Det var det största jag varit med i hittills, med en middag för 500 sittande gäster plus efterfest. Det var en spännande utmaning då projektgruppen var väldigt internationell med åtminstone 8 olika nationaliteter. Att hantera kommunikationen på engelska och navigera genom kulturella skillnader var en lärorik och utvecklande upplevelse som har stärkt min förmåga att arbeta i team och anpassa min kommunikationsstil för att främja en framgångsrik samarbetsmiljö.