Upptäck Helsingborg genom Eléonors ögon

Leende tjej med glasögon ute bland gröna träd. Foto.

Eléonor läser strategisk kommunikation och bodde i Helsingborg under de två första åren av studierna. Nu delar hon med sig av sina bästa tips om vad man kan hitta på i staden.

Vad ska man inte missa under en sommar i Helsingborg?

Sommaren i Helsingborg är fylld av konserter så trots att terminen tagit slut finns det gott om liv i staden. I år ska Håkan Hellström spela på Sofiero slott och artister såsom Miriam Bryant, Benjamin Ingrosso, Laleh och många fler kommer också. Så att spendera sommaren i stan är inte illa, speciellt när man även når havet på gångavstånd i princip.

Du behöver en dag utomhus, var tar du vägen och vad hittar du på?

Är det en varm sommardag finns det inget som toppar att ta med sig en picknickfilt och sätta sig vid Gröningen. Det är precis intill havet och det finns även en badbrygga där så man kan njuta av både bad och sol. Helt perfekt att hänga där för att sedan avsluta dagen med att gå till hamnen och ta något gott att dricka.

Vid kallare dagar är det skönare att hålla sig gående och ta en promenad längsmed hamnen istället. Då kan man även vika av upp mot Kärnan och testa olika restauranger och krogar, vilket det finns gott om!

Hur är nattlivet i Helsingborg? Har du någon favorit bland klubbarna eller barerna i stan?

Det finns flera nattklubbar och många barer vilket gör att nattlivet är väldigt roligt! Yoko, Cardinal och Sirocco är mina favoritklubbar! För goda drinkar innan utgång vill jag starkt rekommendera hotell SeaU eller The Vault Hotel – där är det alltid bra stämning!

Att fika är sen gammalt i Helsingborg. Var går du när du vill lyxa till det?

Backhaus, Bruket Kaffebar, Etoile café & bistro och Två systrar är hemtrevliga och goda caféer när man är fikasugen och vill koppla av. Jag vill också slå ett slag för frukosten på Brödkultur 2.0 som ligger strax innan Sofiero, det är otroligt mysigt.

Slutligen, vad vill du ge för tips till nya studenter?

Det händer mycket i Helsingborg hela tiden men framförallt under skolterminerna när studentkårerna arrangerar evenemang. En aktivitet som arrangeras av Agora är bland annat Novischveckorna i augusti, och det är något jag varmt kan rekommendera att vara med i! Både som ny student och som fadder. Jag var fadder i augusti 2021 och det är en av de roligaste veckorna jag har haft under studietiden.