Nobelfirande på Campus Helsingborg

Nobelpristagare och nobelmynt. Foto.

Sedan nobelpriset i fysik tillkännagavs den 3 oktober och det stod klart att en av årets pristagare var professor Anne L’Huillier på Lunds universitet har det rått nobelyra. Den 10 december sker den stora festen med prisutdelning och den 18 december firas det runt om på Lunds universitet med en Nobelföreläsning av Anne L’Huillier, som livesänds på LTH:s Youtubekanal.

Den 18 december är det dags för firande av Nobelpriset i fysik, som i år gick till professor Anne L'Huillier på Lunds universitet.

Vi välkomnar alla studenter och anställda på Campus Helsingborg, Lunds universitet och våra grannar i hela Fabriken 1891 till firande på U2 med nobelmingel med start kl.14.45.

På stor skärm kommer vi att visa en livesänd Nobelföreläsning från Lund med professor Anne L'Huillier från LTH.

Föreläsningarna hålls på engelska, sändningen startar 15.15.

Ingen anmälan krävs - varmt välkomna att vara med och fira!

Om årets nobelpristagare

Årets tre Nobelpristagare i fysik belönas för sina experiment som gett mänskligheten nya verktyg för att utforska elektronernas värld inuti atomer och molekyler. Pierre Agostini (The Ohio State University, USA), Ferenc Krausz (Ludwig-Maximilians-Universität München, Tyskland) och Anne L’Huillier (Lunds universitet) har demonstrerat ett sätt att skapa extremt korta ljusblixtar, som kan användas för att urskilja de snabba förlopp där elektroner förflyttar sig eller ändrar sin energi.