Stampus: Där matlagning och gemenskap möts!

Fyra kvinnliga studenter bakom en bardisk. Foto.

Drömmer du om att vinna Sveriges mästerkock eller är du bara ovanligt svag för fika? Då kanske Stampus bar-/matlag eller bakutskott är något för dig! Utöver gratis mat och bakverk träffar du också en massa kul folk! Vi frågade Ellen Tössberg och Jennyfer Gomez Gomez - två pubmästare - hur det hela egentligen funkar.

Berätta om era mat- och baklag!

Matlagen är utformade som så att medlemmar som vill vara med delas in i matlag när det finns tillräckligt många som vill engagera sig. Därefter blir matlagen tilldelade torsdagspubar eller andra event och får bestämma vad som lagas och serveras. Under eventen får man såklart äta gratis av det som lagats.

Bakutskottet är ett utskott öppet för alla våra medlemmar. En dag i veckan samlas utskottet och använder köket på Borgen för att baka det dem känner för. Det som bakas används sedan antingen som efterrätt till våra sittningar eller andra evenemang, eller så bjuds det på bakverk när vi sitter på U2 på Campus!

Vad gör en pubmästare?

Som pubmästare har man ansvar över både köket och baren. Det innebär att vi ser till att det finns mat, dryck, redskap och allt som kan tänkas behöva för att göra en maträtt eller servera en drink. Vi ser till att det finns folk som vill jobba till de olika evenemangen - allt för att hålla verksamheten rullande helt enkelt!

Hur kan man vara med?

Bli medlem i Stampus och ta sedan kontakt med oss pubmästare, våra pubassistenter, eller genom att gå med i våra grupper på Facebook. Som aktiv medlem får man förmåner i form av att vara med på våra uppskattade personal-sittningar, mat och alkoholfri dryck under passen man jobbar, och får även chansen att utveckla sitt nätverk och sin sociala kompetens. Vi är ju studenter som jobbar för studenter, så den sociala biten är minst lika viktig som de faktiska arbetsuppgifterna.