Studenter kan bo kvar i Helsingborg med fördelaktig hyra

Planlösning studentlägenhet. Foto.
Lägenheterna som erbjuds inom projekt ”Examenspresenten” är centralt belägna och med hög standard.

För att få utexaminerade studenter i Helsingborg att bo kvar efter sin examen har bostadsbolaget Helsingborgshem startat pilotprojektet ”Examenspresenten”, ett upplägg som ger studenter fortsatt boende med fördelaktig hyra under fem år.

För att göra det lättare att hitta en bostad till rimlig hyra efter studietiden erbjuder Helsingborgshem tidigare studenter som har tagit examen under de senaste två åren en lägenhet till rabatterad hyra under fem åren. Lägenheterna som erbjuds i kunderbjudandet ”Examenspresenten” är centralt belägna och med hög standard.

- Du behöver inte ens ha bott i någon av Helsingborgshems studentboende eller i Helsingborg för att kunna söka. Vi har hittills haft 25 studenter som har bott kvar genom erbjudandet, det är vi väldigt glada för, säger Josefine Svensson, områdesutvecklare på Helsingborgshem.

Så här fungerar det

Helsingborgshem erbjuder en 2:a på cirka 58–70 kvadratmeter med balkong.

Månadshyra det första året: 5 500 kr.

Hyresrabatten minskar sedan under en period om fem år. Efter fem år betalar du lägenhetens grundhyra. Rabatten kan variera då lägenheterna inte har samma storlek och utrustningsnivå, vilket påverkar grundhyran. Grundhyran för en tvåa i aktuell fastighet ligger på cirka 8 000 kronor per månad till 9 500 kronor per månad.

Lägenheterna har helkaklade badrum, genomgående parkettgolv, tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin. Balkongerna är stora och i de flesta fall inglasade.

Närmar du dig examen eller har tagit examen för högst två år sedan från antingen högskola, universitet eller yrkeshögskola och uppnått 180 högskolepoäng respektive 400 yrkeshögskolepoäng är du välkommen att söka.

För mer information och intresseanmälan besök: Examenspresenten -Helsingborgshem
Har du frågor? examenspresenten [at] helsingborgshem [dot] se (examenspresenten[at]helsingborgshem[dot]se) eller kontakta boendeutvecklare Jörgen Ekelund direkt på 042- 20 80 49.

Studentboende i Helsingborg. Foto.
Håkan Lundbergs gata är centralt belägen på Söder och har en grön innergård.