PODD: Vad ska det nya Europaparlamentet göra de närmsta åren?

Flagga med EU motiv med himmel som bakgrund.

Rösterna är räknade och resultatet av EU-valet har börjat sätta sig. Ganska precis hälften av alla röstberättigade i Sverige utnyttjade sin rösträtt – och resultatet här i norr sticker ut mot resten Europa. Men vad innebär det här egentligen och hur ska vi förhålla oss till det? Och vad ska Europaparlamentet göra den här mandatperioden?

HBG Live podcast  är ett samarbete mellan Helsingborgs Dagblad och Campus Helsingborg. Den bygger på de scensamtal som sker 4 gånger per år i Helsingborg. Och senast handlade det om EU-valet – ett samtal du kan lyssna på i de tre tidigare avsnitten av den här podden. I det här avsnittet har vi träffat en av paneldeltagarna, Joakim Zander, doktor i juridik och undervisar i EU-rätt vid Institutionen för handelsrätt vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Han har också arbetat många år i Bryssel med EU-frågor.

Lyssna på avsnittet

Vad ska det nua europaparlamentet göra de närmaste åren (öppnas i Spotify)

Porträttbild av man med glasögon och slips. Foto